Vítěz každého měsíčního kola získává poukaz na konzumaci zdarma v kavárně a vinárně Útulno v hodnotě 200 korun. Hlasovat mohou účastníci soutěže i náhodní čtenáři soutěžních příspěvků. Podmínkou pro získání ceny je předložení účtenky z kavárny Útulno v příslušném měsíci v jakékoli výši a vybrání výhry do měsíce od vyhlášení vítězství.

JAK SOUTĚŽIT? Soutěžní příspěvky na dané měsíční téma můžete posílat mailem na adresu sedljaro@gmail.com. Všechny se objeví na této stránce. Hlasování končí vždy o půlnoci poslední den příslušného měsíce. Pokud si pod příspěvkem nepřejete uvést celé své jméno, prosím upozorněte nás na to. Přejeme všem hodně dobrých nápadů.

pátek 14. prosince 2012

Příspěvek číslo 22: ZAKUŘ SI, INŽENÝRE BEZ DOMOVA


Vánoc jsem měl plnou hlavu. A nejen Vánoc. V práci napilno, doma vážně nemocné dítě. Rodiče zajímalo, v který konkrétní den přijedeme na tradiční sváteční návštěvu. „Já se z toho všeho podělám,“ slyšel jsem sám sebe v duchu. Pokolikáté už?
Cestou na nástupní ostrůvek tramvaje jsem hleděl spíš do země a do sebe než kolem sebe. I proto jsem se lekl. „Ahój! Jak se máš?“ křičel kdosi na plné plíce. Přede mnou stáli tři bezdomovci. Jeden z nich mi byl jaksi povědomý.
V rámci oněch předvánočních starostí a možností jsem přinutil své mozkové závity k činnosti. Odkud ho znám? Kde jsem ho viděl? Kdo to je? Kdo to může být?
Nejsem nelida. Neprošel jsem okolo jako ignorant, kterého tihle lidé otravují a odpuzují. Zůstal jsem před touhle i v zimě nevábně vonící trojicí stát. Halekatel mě oslovil křestním jménem. Znal mě. Ale já jeho v téhle chvíli pořád ještě ne.
Nebylo mi nejlíp. Ze všech těch předvánočních starostí, problémů v rodině. Z toho, co se dálo tady a teď. Zeptat se ho: Kterýpak ty jsi? Mi bylo hloupé. Proto jsem se snažil přinutit své mozkové závity k ještě vyšším obrátkám. Vyslyšely mě. Inženýr Karlíček. To nemůže být nikdo jiný než inženýr Karlíček. Byť v obnošeném vatovaném kabátě.
Byl to on. Když uslyšel polohlasem a opatrně vyslovené své křestní jméno (kdoví, po jak dlouhé době), znatelně pookřál. „Já věděl, že mě poznáš. A taky vím, že mi teď pomůžeš,“ doprovodil svou řeč pohledem na zapálenou cigaretu v mé ruce. Na chvilku, na kratičkou chvilku se odmlčel. Málem dramaticky.
„Nemáš cigáro?“ řekl po chvíli s nadějí v hlase. Měl jsem. Samozřejmě jsem měl, protože nikotin je spolu s kávou pohonnou hmotou mého těla. Krabička cigaret, kterou jsem vytáhl z kapsy, se najednou proměnila v magnet. V magnet, který přitahoval pohledy všech tří bezdomovců.
Ve chvíli, kdy jsem ji otevřel, zazněl (nevím proč jsem to věděl už předem) dotaz inženýra bez domova: „Tys byl vždycky dobrý chlap. Určitě máš cigáro i pro moje kámoše, že?“ Měl jsem. Nejprve jedno, pak druhé.
Přiznám se: někdy jsem zbabělec a posera. V dobrém i špatném smyslu. Projevilo se to i tenkrát při postávání a pokuřování s oněmi třemi bezdomovci na hodně frekventovaném místě. Kolem chodili lidé, někteří bez povšimnutí. Jiní na nás významně hleděli. Po druhé cigaretě jsem vytáhl načatou krabičku cigaret ještě jednou a podal ji inženýru Karlíčkovi. „Kluci, užijte si to,“ řekl jsem bezdomovcům jen o pár let mladším než jsem sám.
K nástupnímu ostrůvku, na který se už dřív se mnou přestěhovali, právě přijížděla další z mých tramvají. Nikomu z nich jsem ruku nepodal. Jen jim řekl: „Mějte se dobře. A hezké svátky.“ Vypadlo to ze mě jaksi automaticky.
Až v tramvaji jsem si uvědomil, že to bylo hloupé a skoro nelidské. Jak mohou mít hezké Vánoce lidé, kteří nemají střechu nad hlavou, od nichž se ostatní s odporem odvracejí a o kterých si někteří myslí, že jsou skoro víc zvířata než lidé?
Inženýr Karlíček byl ještě před pár lety ekonom a manažer. Ve firmě sídlící kousek od tramvajové zastávky, u niž jsme se potkali. Jenže už tenkrát pil. Hodně. Spíš chlastal. Dodnes neví, že mi pokazil Vánoce. Ale i kdyby věděl, stejně by mu to bylo nejspíš jedno.
JIŘÍ JANKŮ

Žádné komentáře:

Okomentovat