Vítěz každého měsíčního kola získává poukaz na konzumaci zdarma v kavárně a vinárně Útulno v hodnotě 200 korun. Hlasovat mohou účastníci soutěže i náhodní čtenáři soutěžních příspěvků. Podmínkou pro získání ceny je předložení účtenky z kavárny Útulno v příslušném měsíci v jakékoli výši a vybrání výhry do měsíce od vyhlášení vítězství.

JAK SOUTĚŽIT? Soutěžní příspěvky na dané měsíční téma můžete posílat mailem na adresu sedljaro@gmail.com. Všechny se objeví na této stránce. Hlasování končí vždy o půlnoci poslední den příslušného měsíce. Pokud si pod příspěvkem nepřejete uvést celé své jméno, prosím upozorněte nás na to. Přejeme všem hodně dobrých nápadů.

úterý 11. prosince 2012

Příspěvek číslo 21: VÁNOCE, KTERÉ NEBYLY


Co sis uvařila a napekla, to si taky sněz, říkávala s oblibou – a hodně často – moje máma. Už od mého raného dětství. Dlužno říci, že vařit a péct jsem neuměla hodně dlouho. Ale na jakési pomyslné sporákové plotně a v jeho troubě jsem si toho uměla sama pro sebe připravit dost. Hlavně při dospívání. Jenže k jídlu to rozhodně nebylo. Pro nikoho.
Bylo mi tenkrát skoro osmnáct. Kluk, s nímž jsem v té době chodila, byl o dost starší. Tak dobře – o hodně starší. Měl třicet. Pokud se po těch letech nepletu, byl můj třetí nebo čtvrtý v pořadí. Ale první, o němž rodiče nevěděli. Nesměli vědět. Nesouhlasili by. Byli by totiž proti. Výrazně.
První byl také co se týká zkušeností. Jakýchkoli. Byl prostě nejlepší. I proto jsem s ním souhlasila úplně, úplně ve všem. Včetně účasti na večírku, který se konal v sousedním městě u jednoho z našich kamarádů. Vlastně jeho kamaráda. Den před Štědrým večerem. A mejdan začínal taky večer. Rodičům jsem se o něm samozřejmě říci neodvážila. Nemohla. Uslyšeli ode mě jen to, že jdu za kamarádkami.
Koho by napadlo, že to skončí tak, jak to skončilo? Mě rozhodně ne. O rodičích nemluvě. Chudáci. Ještě teď se musí obracet v hrobě, když si na to vzpomenu. Je mi jich pořád líto. Moc a moc líto. Promiňte mi to, táto a mámo. Teda jestli ještě vůbec můžete.
Účastníci večírku se scházeli pomalu. Velmi pomalu. Zábava vázla a rozjížděla se ještě pomaleji. O to rychlejší obrátky časem nabrala. Až jsem se nestačila divit. A pak už ani nemohla divit. Drogy? Říkáte si? Ne, nic takového jsme tenkrát neměli. Stačily nám kombinované třídruhové nápoje. Účinkovaly rychle. Člověk se za chvíli motal, pak se domotal. Každý z nás někam jinam a k něčemu jinému. Já si z té doby pamatuji jako poslední křeslo. Pak už nic.
Křeslo bylo nejen poslední, ale taky první. To když jsem se v něm probudila. Hlava mi třeštila, pohled byl kalný. Rozmazaný oční obraz obsahoval jakousi dvojici spící na zemi, vedle ní se povalující spoustu lahví. Zřejmě prázdných. Na gauči taky kdosi ležel. Ti kdosi byli tři. Jen toho svého jsem nikde neviděla.
Opatrná zkouška stability mých nohou dopadla dobře. Stejně opatrně jsem našlapovala a vydala se na průzkum bytu. V ložnici mezi čtyřmi tvrdě spícími účastníky večírku můj miláček nebyl. V kuchyni jsem se zaradovala, ale jen na chvilku. Na stole tam ležel kluk, který mu byl hodně podobný. Nebo mi to tak aspoň připadalo. Nevěřili byste, kde jsem tu svou tehdejší lásku našla. Seděl na záchodové míse. Spal jako zabitý.
„Ty spíš jako zabitý, ale mě naši zabijí doopravdy,“ uslyšel ode mě, když jsem zjistila, jaký je den a kolik je hodin. Čtyřiadvacátého prosince, jedna po poledni. „Musím rychle domů. Co nejrychleji. Dělej s tím něco,“ křičela jsem na svého miláčka hystericky. Chvíli mu trvalo, než úplně pochopil.
„Emil tě odveze,“ řekl a šel ho do kuchyně vzbudit. Ne, neproklínejte mě a nepohoršujte se. Mně to tehdy nedocházelo. Potřebovala jsem být doma co nejdřív. I tak to byl průšvih. A velký. Hodně velký.
Emil mě ochotně odvezl. Jen nevím, kam až vlastně. Probudila jsem se v nemocnici a u mé postele stáli táta s mámou. Máma brečela, táta se tvářil smutně. Ale mluvit mohl. „Hezké Vánoce, holčičko,“ řekl zastřeným hlasem. A dodal: „Vítám tě mezi živými.“
Z nemocnice domů mě tenkrát pustili až po Novém roce. Emila neměli pustit odkud. Tu havárii nepřežil.
ANNA FLORIANOVÁ

Žádné komentáře:

Okomentovat