Vítěz každého měsíčního kola získává poukaz na konzumaci zdarma v kavárně a vinárně Útulno v hodnotě 200 korun. Hlasovat mohou účastníci soutěže i náhodní čtenáři soutěžních příspěvků. Podmínkou pro získání ceny je předložení účtenky z kavárny Útulno v příslušném měsíci v jakékoli výši a vybrání výhry do měsíce od vyhlášení vítězství.

JAK SOUTĚŽIT? Soutěžní příspěvky na dané měsíční téma můžete posílat mailem na adresu sedljaro@gmail.com. Všechny se objeví na této stránce. Hlasování končí vždy o půlnoci poslední den příslušného měsíce. Pokud si pod příspěvkem nepřejete uvést celé své jméno, prosím upozorněte nás na to. Přejeme všem hodně dobrých nápadů.

středa 13. března 2013

Příspěvek číslo 34: MÁŠ ČAS, ŘEKL MRTVÝ MANŽEL


Bývalo i líp, odpovídala jsem stereotypně na otázku svých známých, s nimiž jsem se potkávala po delší době. Dotaz „jak se máš“ jsem totiž tenkrát čím dál víc nesnášela. Ono předtím skutečně bývalo líp. Než jsem přišla o práci.

Ne, nebylo to žádné teplé místečko, kde člověk dělal že dělá, a na účet mu pravidelně měsíčně chodila spousta peněz. Kdo někdy pracoval v podnikové účtárně určitě ví o čem mluvím.

Úkolů přibývalo. Na rozdíl od peněz na výplatní pásce. Těch bylo pořád stejně, někdy dokonce i míň. Míň nás postupem času zůstávalo taky v účtárně. Firma začala pokulhávat, pak kulhat, nakonec evidentně chromnout. Bylo otázkou času, kdy dojde i na mě.

„Nezlobte se,“ uslyšela jsem jednoho dne od šéfa. „Nezlobte se, ale určitě víte, jak na tom naše firma je. Propouštíme a propouštíme, ale situace se nijak výrazněji nelepší,“ povídal mi a uhýbal očima kamsi do rohu. Bylo mi to jasné. Jsem na řadě.

Bingo. Ten víceméně slušný člověk se propracoval k tomu, aby mi sdělil, že dostávám výpověď. S běžným odstupným. Podle zákona. „Mrzí mě to, byla jste dobrá. Ale víte, rozhodli jiní,“ snažil se mě ukonejšit. Neřekla jsem mu nic, ale povídám to teď vám: I očekávaná rána může být hodně tvrdá a bolet víc, než člověk očekává.

Těch pár korun odstupného sice chvilku vydrží, jenže vy jste pořád bez práce. Chodíte, sháníte (úřad práce je nanic), málem se doprošujete. Marně. „Místa nejsou. Naopak propouštíme,“ slyšíte odevšad.

V noci tiše brečím do polštáře a říkám si, co by mi asi řekl manžel, jenž před rokem tragicky zemřel. Jako bych ho přivolala. Za pár dnů se mi zjeví ve snu. „Holka, zapomeň na účtařinu. Ber co se namane. Jinak se zblázníš,“ promlouval ke mně. Víc neřekl. Nestačil říct. Jeho tvář se vzápětí rozplynula v jakousi mlhu.

Vždycky jsem mu bezmezně věřila, dala na každé jeho slovo. Teď po jeho smrti taky. Inzerát o hledání prodavačky v samoobsluze, na který jsem narazila následující den, proto pro mě byl osudovým znamením. Snad mě vezmou. Musejí vzít, opakovala jsem cestou do prodejny donekonečna.

Vzali. Dokonce rádi a hned od poloviny měsíce, která začínala už za tři dny. Děkuju, miláčku, vzkázala jsem ještě před usnutím mrtvému manželovi. Přijď, prosila jsem ho. Nepřišel. Tehdy ještě ne.

Parta ženských v samoobsluze byla dobrá. Ba přímo skvělá. Díky ní mi nevadilo nic. Fyzická práce, na kterou jsem nebyla moc zvyklá, časté přesčasy, ani poměrně malý výdělek. No, malý… Menší, než jsem byla zvyklá z účtárny.

Byla jsem v té prodejně zkrátka spokojená. I v ten den, kdy se při doplňování jednoho z regálů zbožím ozvala za mými zády rána. Pekelná rána. Po ní zvuk, který se dá jen těžko popsat. Cosi se sypalo.

Úlek. Strnulost. Pak ohlédnutí. Kousek za mými zády, snad metr, nanejvýš dva, stálo osobní auto. Uvnitř seděl jakýsi mladík a tupě na mě hleděl. Roztřásla jsem se a pak se sesula na zem. V mdlobách.

V tu noc za mnou ve snu přišel můj mrtvý, dodnes milovaný manžel zatím naposledy. „Pořád tě mám rád. Rád bych byl zase s tebou, ale na to máš pořád ještě čas. Spoustu času,“ řekl mi.

PAVLA PÁVKOVÁ

Žádné komentáře:

Okomentovat