Vítěz každého měsíčního kola získává poukaz na konzumaci zdarma v kavárně a vinárně Útulno v hodnotě 200 korun. Hlasovat mohou účastníci soutěže i náhodní čtenáři soutěžních příspěvků. Podmínkou pro získání ceny je předložení účtenky z kavárny Útulno v příslušném měsíci v jakékoli výši a vybrání výhry do měsíce od vyhlášení vítězství.

JAK SOUTĚŽIT? Soutěžní příspěvky na dané měsíční téma můžete posílat mailem na adresu sedljaro@gmail.com. Všechny se objeví na této stránce. Hlasování končí vždy o půlnoci poslední den příslušného měsíce. Pokud si pod příspěvkem nepřejete uvést celé své jméno, prosím upozorněte nás na to. Přejeme všem hodně dobrých nápadů.

středa 13. března 2013

Příspěvek číslo 32: ZA VÝKLAD MOHLO VOJSKO


Sousedka, kterou jsem potkal na chodbě, se na mne tentokrát dívala ještě víc zkoumavě než jindy. Nebo se mi to jen zdálo? Zřejmě ne. Ten včerejšek byl totiž hrozný. Šílený. A hlavně tajemný. Tedy pro mě.
„Nazdáár,“ usmívali se od ucha k uchu kamarádi. „Tak co? Dobrý?“ rozřehtali se a nebyli k zastavení. Co vám mám povídat. Bylo mi strašně. Na těle i na duši.
I když od té doby uplynuly už desítky let, ještě teď mi je při vzpomínce na onen den všelijak. Jen ne dobře.
Žádný rozvod. Odvod to byl. Odvod na vojnu. Tenkrát dvouletou. Představy, že vám doktoři najdou něco, co zabrání narukovat, nechat se cepovat a nosit zbraň, zůstaly jen představami. Člověk měl najednou pocit, že je ten nejzdravější na světě. Možná i nesmrtelný.
Bylo nás přibližně dvacet, koho za rok definitivně čekalo zelené vojenské sukno. Nevyhnul se mu nikdo. Všichni jsme byli podle doktorů ti nejzdravější a možná taky nesmrtelní. O to víc jsme pak svoje budoucí vojenské štěstí neštěstí zapíjeli v hospůdce na kraji našeho městečka.
Někteří hodně, jiní ještě víc. Já patřil k těm druhým. Pivo, panák, pivo, panák, panák, pivo. Pak zřejmě ještě nějaké to pivo a nějaké panáky.
I po těch dlouhých, předlouhých letech to mám pořád před očima. Vypitý alkohol z nás dělal každým okamžikem víc siláky než vojáky. Byli jsme silní až běda.
Co se mě týká, tak do sedmi večer. To jsem se naposledy podíval na hodinky a zaregistroval čas. Podvědomě si říkal, že večer je ještě hodně mladý, že noc zdaleka nenastala.
Nastalo něco úplně jiného. Tma. Výpadek. Okno. Vlastně jaké okno, úplná výkladní skříň to byla. Hodně velká. Převelká, obrovská.
Nevím přesně, kolik odbíjelo ve chvíli, kdy tenhle bezedný výklad zmizel kamsi do neznáma. Zhruba jedenáct. Vystřídaly jej bytové dveře, v nichž se objevila moje matka. Spráskla ruce a vykřikla stručné: „Panebože!“
Víc vpádem než chůzí jsem se ocitl v předsíni tolik známého bytu, jenž mi ale najednou připadal skoro neznámý. Kde jen v něm ten záchod ještě včera byl? Sice s problémy, ale našel jsem jej.
Moje rodička, snad aby pomohla mé děravé paměti, pak do mě doslova nalila nějaké mléko. Nikoli mateřské. Cestu na záchod jsem si zopakoval tolikrát, že se už nikdy zapomenout nedá. Ani po desítkách let.
Pak přišlo ono příšerné ráno a taky dopoledne, kdy jsem potkal na chodbě domu sousedku. O něco později potom rozřehtané kamarády, jimž včera vzal krejčí taky míru na vojenskou uniformu.
„Byls hroznej,“ řekl jeden. „Nemohli jsme tě zvládnout,“ dodal druhý. „Táhli jsme tě ulicemi, museli s tebou do křoví před projíždějícími esenbáky,“ přisadil si třetí. „A pak jsme tě zdárně opřeli o futro vašich bytových dveří,“ uslyšel jsem od čtvrtého.
Byli to dobří kluci a ještě lepší kamarádi. Dodnes na ně rád vzpomínám. Koneckonců rád vzpomínám i na tu odvodovou smršť končící několikahodinovou výkladní skříní. Od té doby jsem si totiž dával bacha. Velkého bacha. Aby už žádný takový výklad nebyl. Což se povedlo.
JINDŘICH ROLNÝ

Žádné komentáře:

Okomentovat