Vítěz každého měsíčního kola získává poukaz na konzumaci zdarma v kavárně a vinárně Útulno v hodnotě 200 korun. Hlasovat mohou účastníci soutěže i náhodní čtenáři soutěžních příspěvků. Podmínkou pro získání ceny je předložení účtenky z kavárny Útulno v příslušném měsíci v jakékoli výši a vybrání výhry do měsíce od vyhlášení vítězství.

JAK SOUTĚŽIT? Soutěžní příspěvky na dané měsíční téma můžete posílat mailem na adresu sedljaro@gmail.com. Všechny se objeví na této stránce. Hlasování končí vždy o půlnoci poslední den příslušného měsíce. Pokud si pod příspěvkem nepřejete uvést celé své jméno, prosím upozorněte nás na to. Přejeme všem hodně dobrých nápadů.

neděle 27. ledna 2013

Příspěvek číslo 29: VÁHA DOBRÉHO ČLOVĚKA? TAJEMSTVÍ


Váhy, váhy, váhy. Dobré váhy, špatné váhy. To je všechno moc pěkné. Ale co si takhle někoho vážit? Skutečně vážit. Nebo jiného znevážit? Případně převážit? Teď nemám na mysli člověka, ale převažující názor. Nebo názory. Či také vážení zboží.
Vrátím se k tématu. Od určité doby si moc vážím svých rodičů. A neptejte se mne, od jaké. Moc dobře vím, jak jsem jim v mládí dávala zabrat. Zvládli to. Snad mě dobře vychovali a pak se až do své smrti častými dotazy ujišťovali, jestli jsem v životě skutečně šťastná.
Byla jsem. Jsem. Tedy většinou.
Vážila jsem si a dosud vážím svých učitelů. Zvláště jednoho – nezlobte se, že neuvedu jeho jméno. Není důležité. „Zvěřinová, Zvěřinová,“ říkal mi příjmením za svobodna, které jsem si ponechala i v manželství. „Učím matematiku. Celý život. Vím, o čem mluvím. Celý, celičký život je jedna velká matematika. Záleží na tom, k jakému výsledku se nakonec dopracuješ,“ slyšela jsem od něho v malých obměnách mockrát.
Měl pravdu. Bez obměn.
Převažovala jsem se hlavně v mládí. Často. V době, kdy jsem si naivně myslela, že záleží na každém kile. A pokud bude jen jedno jediné na mém těle přebývat, že se nikdy nevdám. Že zůstanu na ocet a nezískám onoho vysněného prince přijíždějícího na bílém koni.
Stejně jsem ho nezískala. Místo něho se objevil úplně obyčejný kluk, který se evidentně nikdy nepřevažoval. S přebytečnými kily (a že jich bylo!) si hlavu nelámal. Byl hodný, chytrý, spolehlivý. Měl mě rád a má mě rád dosud.
Převažovat jsem si v určité době nechávala zboží nakoupené v obchodech, o nichž bylo známé, že tam prodavači šidí – slušně řečeno. Tenkrát ještě elektronické váhy neexistovaly. Šidit – či krást – bylo poměrně snadné. A lákavé.
Znevažování jsem zažila v životě taky dost. Ale o tom bych raději nemluvila ani nepsala. Nechci mluvit ani psát. A taky nebudu. Nezlobte se.
Váha, neváha, dobrá, špatná, znevažování, převažování, všechno má svou cenu. I necenu. Záleží na tom, jak se k tomu člověk postaví – a co si z toho vezme, odnese. Nebo nevezme, neodnese. Případ od případu, člověk od člověka.
Nechci soudit, školit, a už vůbec ne mentorovat. Přesto tvrdím, že váhy, vážení a vyvážení jsou v životě důležité. Moc důležité.
Že už toho máte dost? Dobře. Tak mi dovolte už jen stručný závěr.
Váhy, neváhy, já si vážím dobrého člověka. Ať je mladý nebo starý, ať je to žena nebo muž. Na tom nezáleží. A jak poznám, že je skutečně dobrý? Tajemství.
To také něco váží. Alespoň v mém případě.
MARTA ZVĚŘINOVÁ

Žádné komentáře:

Okomentovat