Vítěz každého měsíčního kola získává poukaz na konzumaci zdarma v kavárně a vinárně Útulno v hodnotě 200 korun. Hlasovat mohou účastníci soutěže i náhodní čtenáři soutěžních příspěvků. Podmínkou pro získání ceny je předložení účtenky z kavárny Útulno v příslušném měsíci v jakékoli výši a vybrání výhry do měsíce od vyhlášení vítězství.

JAK SOUTĚŽIT? Soutěžní příspěvky na dané měsíční téma můžete posílat mailem na adresu sedljaro@gmail.com. Všechny se objeví na této stránce. Hlasování končí vždy o půlnoci poslední den příslušného měsíce. Pokud si pod příspěvkem nepřejete uvést celé své jméno, prosím upozorněte nás na to. Přejeme všem hodně dobrých nápadů.

pondělí 26. listopadu 2012

Příspěvek číslo 18: JAKO KŮL V PLOTĚ


Bydlím na sídlišti. Na velkém sídlišti. Lidí je tady jako mravenců v mraveništi, ale já si přesto připadám osamělá. Hodně osamělá. Jako bych žila někde úplně jinde. Na malé vesničce. Vlastně ještě kdesi velký kus za ní. Na samotě, kde dávají lišky dobrou noc a z cesty na vesnickou náves vás pořádně rozbolejí nohy.
Nechci vám tady brečet, protože si za to můžu sama. Jedině sama. Jen o jedno vás prosím. Moc prosím. Vyslechněte mě a dočtěte až do konce. I tím mi trochu pomůžete. Alespoň v to doufám. Úlevu totiž potřebuju. Ta bolest a osamělost se totiž nedá vydržet a nevím, jak ji léčit. Věřte mi. Věříte mi? Skutečně?
Bývala jsem mladá, snad i hezká, veselá. Nepokazila jsem žádnou legraci. Sice je to už dávno, ale kluci se kolem mě rojili jako vosy kolem kapky medu. Stačilo mi tenkrát jen ukázat prstem (nebo přesněji řečeno v duchu se rozhodnout), a kterýkoliv z nich byl můj. A taky byl. Samozřejmě když jsem chtěla.
Nějakou dobu to tak trvalo. Nechtějte, abych vám mladším vyprávěla podrobnosti. Byla to sice jiná doba, ale princip úplně stejný jako teď. U vás současníků, kterým – přiznám se – já teď už stará bába závidím. Ale taky vím, že mám svoje definitivně odžito. Bohužel.
Jednou se samozřejmě našel ten, který pro mě byl výjimečný. Tím, jak vypadal, jak se choval, co uměl, jak mě pohltil. Doslova. Vším. Nějakou dobu jsme spolu chodili a nakonec se vzali. Nemuseli jsme. Škoda. Dvakrát škoda.
Po nějaké době jsem pronesla ony památné – a hlavně pro mě osudové věty: „Jindro, nikdy nechci mít děti. Stačí mi a vždycky bude stačit naše láska. Bojím se, že potomek by nám ji narušil. Možná i úplně zničil. Vystačíme si sami. Souhlasíš?“
Souhlasil. I když teď, po těch dlouhých letech vím, že vnitřně nesouhlasil. Jenže tenkrát jsem to z jeho nádherných, hlubokých modrých očí vyčíst nedovedla. A nevyčetla. Škoda. Kolikrát jen jsem si tohle jediné slovíčko v životě řekla? Kolikrát mě ťalo do srdce, aniž by mě zabilo a ukončilo moje trápení? Zase škoda.
Žili jsme si s manželem hezky. Měli se rádi, peníze nám nechyběly, mně nevadilo, že se vídáme méně než jiní manželé. Byl věčně na cestách, obchodoval totiž se stroji. Z ciziny se nikdy nevrátil bez dárku pro mě. Takhle vypadá ryzí, nefalšované štěstí, myslela jsem si v té době. Jak jsem se mýlila…
Léta běžela. Jednoho dne přinesl pomyslný listonoš onu neblahou zprávu: Váš manžel má rakovinu v pokročilém stádiu. Počítejte s tím, že nejpozději do několika měsíců zemře.
Byla to pro mě rána kladivem do hlavy. Plánovali jsme, že si z našetřených peněz koupíme domek. Už jsme ho měli i vyhlédnutý. Těšili se, jak se oba v důchodu konečně vzájemně užijeme, jak se budeme společně probouzet, snídat, obědvat i večeřet. Jak si u domku na zahrádce vypěstujeme zeleninu i květiny, které nám provoní zbytek společného života.
Jakési kytky snad provoněly jen smuteční obřadní síň, v níž jsem se s milovaným manželem naposledy loučila – aniž by on o tom věděl. Nemám žádné sourozence, byla jsem jedináček. Můj muž na tom byl stejně.
Zůstala jsem sama. Úplně sama, jako kůl v plotě. Na tom velkém sídlišti, na kterém si připadám mezi spoustou lidí hodně osamělá. Rozumíte mi? A pokud jste dočetli až do konce, moc vám děkuju. Dám vám za to jednu radu: dejte si pozor, moc velký pozor, ať podobná bolest nepotká vás. Je málem k nepřežití.
ANNA ŠTĚTINOVÁ

Žádné komentáře:

Okomentovat