Vítěz každého měsíčního kola získává poukaz na konzumaci zdarma v kavárně a vinárně Útulno v hodnotě 200 korun. Hlasovat mohou účastníci soutěže i náhodní čtenáři soutěžních příspěvků. Podmínkou pro získání ceny je předložení účtenky z kavárny Útulno v příslušném měsíci v jakékoli výši a vybrání výhry do měsíce od vyhlášení vítězství.

JAK SOUTĚŽIT? Soutěžní příspěvky na dané měsíční téma můžete posílat mailem na adresu sedljaro@gmail.com. Všechny se objeví na této stránce. Hlasování končí vždy o půlnoci poslední den příslušného měsíce. Pokud si pod příspěvkem nepřejete uvést celé své jméno, prosím upozorněte nás na to. Přejeme všem hodně dobrých nápadů.

sobota 24. listopadu 2012

Příspěvek číslo 17: DCERA A SLZY


„Maminko, zamilovala jsem se,“ slyším od své patnáctileté dcery. Mlčím. Vím, že potřebuje prostor, že to není všechno, co mi chce říct. Samozřejmě. Je to tak. „Zamilovala jsem se do kluka z naší třídy. Do Honzy. Je božskej. Světovej. Už jsme se spolu i líbali,“ rozplývá se moje deváťačka a oči jí září.
Jak jí jen vysvětlit, že to jsou jen první záchvěvy, že takových bude ještě spousta? Honzů, Davidů, Robertů a já nevím, jak se všichni budou jmenovat? Jsem opatrná. Říkám, že jí to přeju, ale ať si dává pozor. Na vážnou známost má ještě čas.
„Nebo, maminko. Já vím. A Honza taky.“ Její hlas zní najednou jinak. Dospěle. Nebo se mi to jen zdá? Nezdá. To dítě skutečně dospívá. Rychleji, než vůbec stačím vnímat. Tak mi to alespoň připadá.
Po pár dnech je celá uslzená. Holé neštěstí. „Honza se na mě vykašlal. Teď chodí s Verčou,“ vzlyká dcera. Náznaky dospělosti jsou najednou pryč. Je mi jí líto. Moc líto.
Jenže jak ji účinně utěšit? Jak jí pofoukat a rychle zahojit tu pro ni hodně hlubokou ránu? „Vykašli se na něho taky. A nebul. Zítra spolu zajdem na zmrzlinu,“ slyším se a jsem překvapená, co ze mě nakonec vypadlo. Bude to stačit?
Pak je nějakou dobu klid. Dítě vypadá spokojeně. Na nic si nestěžuje, s ničím se nesvěřuje, jeho dušičku evidentně nic nebolí. Začínám z toho být nervózní. Není to onen pověstný klid před bouří? Nepřijde už brzy nějaká ničivá povodeň nebo nedejbože dokonce tsunami?
Moje obavy jsou zřejmě zbytečné. „Kašlu na kluky. Na všechny. Nestojí za nic. Všichni jsou stejní, jde jim jen o jedno,“ stává se z ní po pár dnech opět skoro dospělá žena. „Mám ráda jen tebe, maminko,“ obejme mě a dá mi pusu.
Skoro se stydím za slzy, které se mi derou do očí. Odvracím hlavu, aby je dítě nevidělo. Ale proč to dělám? Proč? Copak je na tom něco špatného?“ napadá mě. Nevím. Sama si neumím odpovědět.
Zdá se, že téma kluků a vztahů definitivně skončilo. Jeho místo zaujalo jiné. Móda. Nebo přesněji řečeno to, co se teď ve třídě nosí. Co frčí. Co mají všechny holky, jen ta moje zatím ne. Boty. Trička. Mikiny. Bundy. A tak dále a tak dále.
Snažím se jí vysvětlit, že všechno mít nemůže. Nevydělávám tolik, abych si to pro ni mohla dovolit. A její táta, který od nás před pěti lety odešel za jinou, je nezvěstný. Doslova. Od něho žádnou pomoc čekat nemůžeme.
Dcera se na mě dívá s pochopením. Pokyvuje hlavou. „Já vím, maminko. Ale aspoň ty botičky bychom nějak pořídit mohly, ne? Půjdu třeba na nějakou brigádu, abych si na ně mohla přispět,“ navrhuje.
Znovu se mi derou do očí slzy. Znovu se za ně stydím a odvracím hlavu, aby je dítě nevidělo. Není už tohle nějaká nemoc? Pomyslím si. A začínám z toho být nervózní.
Na dítěti není sebemenší nervozita vidět. Možná nic takového ani nezná. Přicházívá za mnou uvolněná, bezstarostná, veselá, spokojená. Jako by tušila, že její dny jsou sečteny. Že už ji toho v životě moc nečeká.
Zabilo ji auto, za jehož volantem seděl mladý, hodně opilý řidič. Naštěstí se snad netrápila. Byla na místě mrtvá.
A Honza, móda, botičky, brigáda? To všechno se událo v mých snech. Dceruška mě v nich chodí navštěvovat. Skoro každý den.
MARKÉTA HOLCOVÁ

Žádné komentáře:

Okomentovat